Logo desleuteloss.nl


Sint-Annakapel in Koolwijk werd veel bezocht door katholieken uit het 'bezette' Staats-Brabant.
Sint-Annakapel in Koolwijk werd veel bezocht door katholieken uit het 'bezette' Staats-Brabant. (Foto: Collectie Stadsarchief Oss)
Mens en Maasland

Mens en Maasland: Bezet en vrij

Jurgen Pigmans van het Stadsarchief Oss stelde het boekje 'Mens en Maasland' samen. Daarin ontvouwt de geschiedenis van Oss en haar wijde omgeving zich en de soms moeizame relatie met de Maas. De Sleutel put tweewekelijks uit het boekwerk, dat gratis te krijgen is bij het Stadsarchief.

Ook in de zestiende en zeventiende eeuw was het leed in het Maasland groot, doordat de Hollandse en Spaanse troepen hun strijd uitvochten op Brabantse bodem. Pas na de Tachtigjarige Oorlog (1568-1648) brak een periode van relatieve rust en vrede aan. Alleen was het katholieke geloof in grote delen van het Maasland verboden. Brabant had geen hertog meer, maar werd voortaan rechtstreeks bestuurd door de Staten-Generaal in Den Haag. En die bepaalden dat alleen het protestantse geloof in hun 'Staats-Brabant' beleden mocht worden.

De katholieken waren aangewezen op stiekeme kerken, verstopt in boerenschuren. De positie van Brabant was sowieso ondergeschikt aan Holland en de andere Nederlandse gebieden boven de grote rivieren. Om zich beter te wapenen tegen buitenlandse invallen, legden de Staten-Generaal een stelsel van vestingsteden, forten en gebieden die onder water gezet konden worden aan, net ten zuiden van de grote rivieren: de Zuiderwaterlinie. "Brabant en de Brabanders mogen onder de voet worden gelopen, als Holland maar veilig blijft!", zo was de gedachte.

reageer als eerste
Meer berichten