Ondanks veranderingen in het winkellandschap gelooft Peter ter Horst in fysieke winkels in stadscentra. Internet biedt juist kansen, zegt hij.
Ondanks veranderingen in het winkellandschap gelooft Peter ter Horst in fysieke winkels in stadscentra. Internet biedt juist kansen, zegt hij.

Modezaak bewijst dat retail in stadscentra nog springlevend is

OSS - Modewinkel Ter Horst van Geel vierde in maart haar zestigste verjaardag. Dat het familiebedrijf na zes decennia in een veranderende retailmarkt nog steeds bestaat, is prijswaardig. Dat heeft volgens de kledingzaak te maken met een goede koers. En die leegstand? Die biedt juist kansen.

Peter ter Horst is er trots op dat het familiebedrijf 60 jaar bestaat: "Onze modewinkels zijn een betrouwbare vaste waarde in de winkelstraten. Dat hebben we door de jaren heen wel bewezen. En dat doen we eigenlijk nog elke dag.: Terwijl vele grootwinkelketens om ons heen omvallen, slagen wij erin om voorop te blijven lopen in een winkellandschap dat aan enorme veranderingen onderhevig is. Bij die fraaie prestatie staan we dit jubileumjaar daarom ook graag stil."

Verrassen
Met veranderingen in het winkellandschap doelt Ter Horst vooral op de opkomst van online winkelen en de veranderende functies van stadscentra. "Mensen kunnen op ieder moment van de dag beslissen wat en waar ze iets kopen", vertelt hij. "Het is dus geen vanzelfsprekendheid dat klanten binnenkomen in je winkel. Dus als ze dat doen, móet je er ook echt zijn. Door ze te verrassen en te helpen op een manier die ze nergens anders ervaren."

Mix offline/online
Tegelijkertijd moet je als winkel op zoek naar de perfecte balans tussen online en offline, legt Ter Horst uit: "Daar besteden we dan ook veel aandacht aan. Zo moet de fijne sfeer van onze winkel ook voelbaar zijn in onze webshop. Bovendien benutten we onze online omgeving ook echt als aanvulling op het verkoopproces in onze winkels. Dus ontbreekt er een specifieke maat in de winkel? Dan zorgen we er ter plekke voor dat je jouw gewenste product thuisbezorgd krijgt."

Leegstand betekent kans
Leegstand is een probleem waar veel stadscentra mee kampen. Toch denkt Ter Horst dat het dieptepunt wel bereikt is. Hij ziet de toekomst van retail in stadscentra dan ook helemaal niet zo somber in: "Het is niet erg dat er vierkante meters verdwijnen, want leegstand biedt juist kansen. Wie goed kijkt, ziet nog voldoende goede winkels. En daar komen steeds meer leuke en innovatieve winkelconcepten bij. Kleine retailers die straks misschien wel uitgroeien tot de winkelketens van de toekomst…"

Jubileum, events en actie
Om dat bijzondere jubileum te vieren, organiseert de modezaak dit jaar allerlei feestelijke events en acties. Daarnaast is de mijlpaal een mooi moment om stil te staan bij het verleden en de toekomst.

Meer berichten




Shopbox