James Poll en Jelske Jak hebben heel verschillende modezaken, maar kijken met een soortgelijk oog naar de Osse modetrends. Je moet met de tijd meegaan, anders loop je achter.
James Poll en Jelske Jak hebben heel verschillende modezaken, maar kijken met een soortgelijk oog naar de Osse modetrends. Je moet met de tijd meegaan, anders loop je achter. (Foto: Dick Hubertus)

'Oss is veel modebewuster dan je denkt'

OSS - "Als je het straatbeeld in ogenschouw neemt zou je het in eerste instantie niet denken, maar de groep modebewuste Ossenaren is veel groter dan menigeen denkt. " Al runnen Jelske Jak en James Poll heel uiteenlopende modezaken, ze hebben veel gemeen in hun kijk op het Osse modegebeuren. Jelske bestiert in de Kerkstraat concept store Cave (for man and woman) en verkoopt er naast kleding skateboards, kunst, meubels, lampen et cetera. Op deze zonnige najaarsnamiddag is James Poll van herenmodezaak Wolf bij haar op bezoek en filosoferen ze over hoe Oss zich verhoudt tot de mode.

Door Dick Hubertus

James Poll (50) verkoopt vanuit een prachtig, monumentaal negentiende-eeuws herenhuis exclusieve herenmode. In zijn zaak in de Molenstraat hangen maatpakken en liggen in de schappen handgemaakte schoenen, tassen, accessoires en zelfs handgemaakte spijkerbroeken. En dat alles van internationale topmerken. Hij vertelt: "Ja, wij zijn chic, luxe, duur en exclusief. Mijn klanten zijn ijdel, verwachten de nieuwste mode, willen er goed en representatief uitzien. Onze klantenkring komt grotendeels uit Oss. Veel Ossenaren zijn trouw aan de stad en kopen bewust in Oss."

Trends gaan snel
Over de inkoop van haar kleding zegt Jelske (30): "De trends en de nieuwe merken gaan supersnel tegenwoordig. Dat komt met name door de sociale media. Ik ben constant op zoek naar de nieuwste ontwikkelingen. Een nieuw merk kan zo maar uit het niets opeens heel trendy zijn zoals onlangs Off-White. Van mijn collectie is 60 procent van de merken constant en 40 procent steeds wisselend. Het is in onze branche heel belangrijk dat je oren en ogen openhoudt, anders loop je in no-time achter."

Voor echte fashion de stad uit
James vult aan: "De grote modelijnen worden eigenlijk twee keer per jaar uitgezet op de grote internationale shows. Daar worden de nieuwe collecties gepresenteerd. Je vindt die stijl dan een jaar later terug bij de Zara's en H&M's. Echte fashion heb je in Oss niet. Daarvoor moet je naar Rotterdam en beter nog Antwerpen. Zelf ga ik twee keer per jaar naar Florence naar een grote internationale mannenmodebeurs. Daar pik ik de nieuwe trends en de nieuwe merken op. Ook spreek ik veel collega's. De ideeën die ik er opdoe gebruik ik uiteraard voor mijn inkoop die ik betrek uit Milaan, Antwerpen en Parijs."

'Oss een prachtig stadje'
Jelske vervolgt: 'Hoewel wij heel verschillende collecties verkopen, hebben wij veel gezamenlijke klanten. Dat is ook het mooie aan het Osse centrum. Veel Osse ondernemers hebben onderling uitstekende contacten. Je hebt elkaar toch nodig, alleen redt je het niet. Er wordt in Oss veel gemopperd op het centrum, maar ik vindt Oss een prachtig stadje. We moeten eens veel meer naar het positieve kijken. Oss heeft veel te bieden. Van veel mensen van buiten de stad hoor je vaak dat ze hier heel graag komen en het winkelaanbod, de horeca en de gezellige sfeer zeer waarderen."

Alles verandert
Over haar werk zegt Jelske:"Het mooie van dit vak is dat ik gewoon kan doen wat ik leuk vind: mensen blij maken. Een goed gesprek, een leuk contact en als er dan ook nog een verkoop op volgt is dat mooi meegenomen. En bovendien, alles verandert continu in ons vak. Als ik elke dag hetzelfde zou moeten doen, daar zou ik niet gelukkiger van worden." James vult aan: "De mensen in de watten leggen en ze met een grote glimlach de winkel uit laten lopen, dat is mooi."

Over het naderende fietsverbod in de Osse binnenstad zijn Jelske en James het roerend eens: "Het fietsen door de binnenstad is juist een toegevoegde waarde. Probleem is echter dat er niet gehandhaafd wordt."

Meer berichten




Shopbox