Scholieren van Het Hooghuis Heesch beeldden, compleet met outfit, mondiale uitdagingen uit. Vervolgens boden ze de wereldwijde problemen een oplossing.
Scholieren van Het Hooghuis Heesch beeldden, compleet met outfit, mondiale uitdagingen uit. Vervolgens boden ze de wereldwijde problemen een oplossing. (Foto: Pascale van der Burg)

Scholieren fiksen wereldproblemen

HEESCH - Leerlingen van de tweede klassen van Het Hooghuis Heesch bogen zich afgelopen maandag en dinsdag over wereldwijde problemen als vervuild milieu, slecht onderwijs en gebrekkige infrastructuur. Ze bedachten oplossingen voor deze uitdagingen om de wereld beter te maken. Niet onze wereld, maar het fictieve Globaland.

Globaland is een simulatiespel voor scholieren dat hen leert over de maatschappij en de wereld. Ze bedenken op eigen, creatieve manieren oplossingen voor de povere situatie waarin Globaland zich bevindt. In groepjes vormen de scholieren nieuwe leiders van deze landen om met praktische opdrachten Globa's te verdienen, de munteenheid in Globaland. Met een rap, lied, toneelstuk of Lego-bouwwerk vertellen de jeugdige 'wereldleiders' over mondiale problemen als oneerlijke handel, vrouwendiscriminatie, vluchtelingenproblematiek, honger en armoede. De verdiende Globa's mogen de scholieren naar eigen inzicht investeren in hun land, om zo in vier spelrondes de situatie steeds een beetje beter te maken. Aan het einde van het project zijn de beste groepen met een prijs beloond.

Het project Globaland is ontwikkeld om scholieren van de onderbouw bewust te maken van armoede en onrecht in de wereld. Tegelijkertijd leren de leerlingen werken in groepen, keuzes maken, brainstormen en reflecteren.

Meer berichten




Shopbox