Angelique en Marcelina van het nieuwe scanteam zijn bezig om voor een klant een archiefstuk te scannen.
Angelique en Marcelina van het nieuwe scanteam zijn bezig om voor een klant een archiefstuk te scannen. (Foto: )

Archiefstudiezaal in je eigen huis

BRABANT - Het Brabants Historisch Informatie Centrum (BHIC) in Den Bosch is een gratis scannen-op-verzoek-service gestart. Daarmee is het BHIC de eerste Brabantse archiefdienst die op grote schaal scannen-op-verzoek aanbiedt. Via internet historisch onderzoek doen in de Brabantse archieven wordt daarmee een stuk eenvoudiger en toegankelijker.

Volgens Christian van der Ven, coördinator digitale dienstverlening bij het BHIC, is een bezoek aan de studiezaal vaak niet meer nodig: "Van veel archiefstukken staan al scans online. En zo niet, dan kun je die voortaan vaak met een druk op de knop aanvragen. Bij veel beschrijvingen van archiefstukken op onze website staat namelijk een scannen-op-verzoek-knopje. Wij scannen de gewenste stukken voor je en zetten ze online. Je kunt ze daarna bekijken en downloaden. Deze service is gratis, trouwens net als een bezoek aan de studiezaal. Gebruik van archieven moet zo laagdrempelig mogelijk zijn."

Thuis onderzoeken 
Al jaren digitaliseert het BHIC archieven. Tot nu toe werden vooral archieven gescand die het meest werden opgevraagd of het meest kwetsbaar zijn. Op de website van het BHIC staan al miljoenen scans, maar dat is altijd nog maar een klein deel van de meer dan 40 kilometer archief die in de depots wordt bewaard. Studiezaalcoördinator Mariët Bruggeman legt uit: "Met scannen-op-verzoek is de onderzoeker zelf aan zet: hij/zij bepaalt precies welke archiefstukken nodig zijn voor het onderzoek en door ons gescand moeten worden. Daar zorgen wij voor, stuk voor stuk. Van middeleeuws perkament tot 19e-eeuws receptenboek, we zorgen ervoor dat je het thuis kunt bekijken."

Hulp via de chat
Niet voor álle archiefstukken is scannen-op-verzoek mogelijk. In de regel worden alleen archiefstukken gescand die minstens 110 jaar oud zijn. Mariët: "Maar op de website leggen we uit dat voor sommige stukken uitzonderingen gelden. Stukken die bijvoorbeeld in een hele slechte staat verkeren, die kunnen we helaas niet scannen. We hebben in stilte twee maanden proefgedraaid en bezoekers weten de scanknop al goed te vinden. We krijgen ook veel leuke reacties van mensen die door deze nieuwe service simpel en snel verder konden met hun onderzoek." Christian vult aan: "Met scannen-op-verzoek en de persoonlijke hulp van onze archivarissen via chat, haal je via je computer een volwaardige digitale studiezaal in huis."

Meer berichten