Martin Ostendorf (op de foto rechts) staat juichend voor de onlangs geplaatste eigen brouwketels. Niets lijkt de verdere groei van de succesvolle Muifelbrouwerij nog in de weg te staan.
Martin Ostendorf (op de foto rechts) staat juichend voor de onlangs geplaatste eigen brouwketels. Niets lijkt de verdere groei van de succesvolle Muifelbrouwerij nog in de weg te staan. (Foto: )

Eigen ketels voor Muifelbrouwerij: 'Speciaalbier is nog steeds populair'

Op zaterdag 16 februari werden bij de Muifelbrouwerij op feestelijke wijze de eigen brouwketels onthuld. Een belangrijke nieuwe fase voor de brouwerij die al sinds 2007 populaire speciaalbieren op de markt brengt. Oprichter Martin Ostendorf: "Speciaalbier is geen hype, eerder een langdurende trend."

Door Kim van Hout

OSS - De Osse Muifelbrouwerij is niet zomaar een brouwerijtje. Nee, het is in de loop van de jaren een serieuze speler geworden in de populaire speciaalbiermarkt. Klinkende Brabantse en prijswinnende bieren als Zuster Agatha en D'n Ossebock komen hier vandaan, de meeste Muifelbieren zijn landelijk verkrijgbaar en ook in de Brabants horeca worden de speciaalbieren van Muifel volop getapt. Nu de brouwerij sinds een paar weken ook nog eens is uitgerust met eigen brouwketels, lijkt niets het succes en verdere groei van het bedrijf nog in de weg te staan. Eigenaar Martin Ostendorf is dan ook een gelukkig man.

Oversized soeppan
Wat voor hem in 2001 begon als een hobby, het brouwen van bier in een oversized soeppan, is uitgemond in een bierbrouwerij van formaat. Martin geeft aan dat de plas van speciaalbier nog gemakkelijk verder kan groeien. "Kijk, het is niet zo dat mensen ineens meer bier gaan drinken, dus de Nederlandse speciaalbieren snoepen een percentage af van de pilsmarkt en de Belgische speciaalbieren. Daarbij is de speciaalbiermarkt nog steeds booming, al jaren op rij. Het is hip en een soort levensstijl geworden. Jongeren vinden het leuk en ook de verhalen en mythes rondom craftbier doen het goed. Het is ook nog eens een ideaal cadeau en er valt eindeloos te variëren in smaken en namen. Zo blijft het vernieuwend", legt Ostendorf de kracht van het speciaalbier in het kort uit.

Muifelen
Toen hij in 2007 begon met Muifelbrouwerij, waren er nog maar zestig brouwerijen. Inmiddels zijn dat er zo'n 600 in heel Nederland. De naam Muifel is ontstaan toen Martin in 2003 probeerde om het speciaalbier Duvel na te brouwen. Het is een samentrekking van De Duivel uit Megen, de plaats waar Martin destijds met zijn gezin woonde. De etiketten zijn door de jaren heen veranderd. Sneller, moderner, frisser. Dat is ondertussen ook de huisstijl van de brouwerij geworden. En er is zelfs een werkwoord ontstaan: muifelen. Dat betekent in een relaxte en ontspannen sfeer Muifelbieren drinken. Martins eerste bier was Zuster Agatha, een rijke donkere quadrupel die gelijk zó aansloeg dat er flink gebrouwen moest worden om aan de vraag te voldoen. "En zo is de Muifelbrouwerij eigenlijk geboren; puur uit de klantenvraag. De sleutel van het succes is om mensen je bieren meer dan één keertje te laten kopen."

Special guest
Zuster Agatha kent vele fans, zoals bijvoorbeeld Commissaris van de Koning Wim van de Donk. Daarom introduceerde hij bij de officiële opening de nieuwe brouwketels aan zakenrelaties en het publiek. Samen met locoburgemeester Frank den Brok en Martin zelf natuurlijk. De brouwketels staan er prachtig bij. Gepoetst en glimmend, en klaar om volop bier te produceren. Het brouwen is een ingewikkeld proces.En hoewel Martin er genoeg verstand van heeft, laat hij dat deel liever aan brouwer Dorus van der Vleuten over. Maar verder is Martin Mister Muifel, verantwoordelijk voor receptuur, verkoop, marketing en distributie. En van plan om de Muifelbierplas nog veel groter te laten groeien!

Prijsvraag
Muifelbrouwerij komt binnenkort met een heerlijk fris witbier. En uiteraard is Martin op zoek naar een toepasselijke naam. Laat je creativiteit de vrije loop en stuur een mailtje naar info@muifelbrouwerij.nl. De winnaar ontvangt een leuke prijs!

Meer berichten