Geen aanwijsstok maar drumsticks. Rector Brocks vindt in het drummen de uitlaatklep waar hij wél met rake klappen de maat mag aangeven.
Geen aanwijsstok maar drumsticks. Rector Brocks vindt in het drummen de uitlaatklep waar hij wél met rake klappen de maat mag aangeven. (Foto: )

Rector Brocks: 'Relatie voor prestatie'

OSS - Eigenlijk zat Tom Brocks er in 2007 niet op te wachten om rector op het TBL te worden. Hij voelde zich als een vis in het water als directeur op vmbo-school Hooghuis Zuid. Met de centrale directie van scholenkoepel Het Hooghuis sprak hij af een half jaar op de winkel te passen. Tom Brocks herinnert zich: "Ik had er buikpijn van. De school had een hautain imago met kritische eerstegraads docenten waarvan ik dacht: Die zitten niet te wachten op een vmbo'er. Maar al rond de herfstvakantie vroeg de MR me om te solliciteren. Ik proefde steun en er kwam nieuw elan."

Door Dick Hubertus

"In het vmbo had ik geleerd dat leerlingen moeten doen waar ze goed in zijn. Het gaat niet alleen om kennis overdragen. Je moet als docent ook opvoeden, dat hoort er bij. De cultuuromslag die ik voorstond, leidde met enkele eerstegraads docenten wel tot een clash. De relatie gaat in mijn optiek voor de prestatie. Inmiddels durf ik wel te zeggen dat dat hier in het DNA zit. Titus Brandsma zei in 1931 al: Kennis is maar de helft. Het belangrijkste is de mens vorming, er te zijn voor anderen."

Zijn wie je bent
"Dat laatste zie je ook terug in onze leerling populatie. Je ziet hier gothicmeisjes, hardrockers, Lacoste-meisjes, nerds en creatievelingen. Ze mogen zijn wie ze zijn. Het gaat erom dat ze zich op hun gemak voelen. Het uitgangspunt van een docent richting leerling moet zijn: 'ik ben op zoek naar jouw talent en wat heb je nodig om te groeien'. Maar ook wie ben je voor een ander. En dat moeten we vertalen in de onderwijsprogrammering. Ook de docenten moeten zich goed voelen, zich ontwikkelen en autonoom kunnen handelen."

Hitteschild
Over zijn dagelijkse werkzaamheden vertelt Tom Brocks (61): "Mijn taken liggen natuurlijk op het vlak van onderwijs, personeel en organisatie, maar mijn belangrijkste rol is het werk maken van de cultuur binnen de school: het mogen zijn wie je bent. Vanuit de samenleving komen er veel problemen op ons af. Ook de politiek is daar debet aan. Men is nog al eens geneigd om allerlei zaken op het bordje van de school te leggen. Ook al wordt er op je school niet gepest, toch moet je pestprotocollen maken. Maar als schoolleider zie ik het ook als mijn taak om als hitteschild te fungeren en goed te kijken wat we wel en niet de school binnenhalen."

'Je moet ze weten te raken'
Over de instelling en de prestaties van de hedendaagse jeugd is Tom Brocks optimistisch. Hij zegt: "Ik werk nu 40 jaar in het onderwijs en hoor dus nu al 40 jaar dat het steeds minder wordt met de jeugd. Ik geloof daar niets van. Als ik al die initiatieven hier op school zie zoals de schoolband, de musicals en de landelijke scholierenstakingen voor een beter milieu... Je moet ze weten te raken, daar gaat het om."

Oprichter met beeld geëerd
Het Titus Brandsma Lyceum is een school voor havo, atheneum en gymnasium en telt 1350 leerlingen en 125 docenten en onderwijs ondersteunend personeel. De school werd opgericht in 1923 onder de naam Carmelcollege door de paters Karmelieten. Gestart werd in Villa Josina aan de Molenstraat, die werd aan de paters nagelaten door Jan Jurgens, uit de familie van margarinefabrikanten. Medeoprichter was Titus Brandsma die in 1942 in het concentratiekamp Dachau overleed. In de voortuin staat zijn standbeeld.

Drums
Na ons gesprek lopen we van de directiekamer naar het muzieklokaal waar Tom achter het drumstel kruipt. Hij vertelt: "Drummen is een mooie uitlaatklep voor me. Ik ben al 30 jaar drummer bij Silly Putty waarmee we dance-classics en soul maken. Met die band hebben we al vier keer op Alpe d'HuZes gespeeld, een prachtige ervaring."

Meer berichten