Naast de geroosterde uitgifte van voedselpakketten is er nóg een verandering aangebracht. Winkelwagens zorgen ervoor dat klanten niet meer met zware tassen hoeven te zeulen. Op termijn moet de Voedselbank steeds meer op een echte supermarkt lijken.
Naast de geroosterde uitgifte van voedselpakketten is er nóg een verandering aangebracht. Winkelwagens zorgen ervoor dat klanten niet meer met zware tassen hoeven te zeulen. Op termijn moet de Voedselbank steeds meer op een echte supermarkt lijken. (Foto: )

Voedselbank Oss werkt wachtrij weg door uitgifte in te roosteren

OSS - Het was iedereen een doorn in het oog: de lange wachtrijen voor de deur van de Voedselbank voor Oss en Omgeving in de Rossinistraat. De Voedselbank heeft daarom donderdag 14 maart een nieuw systeem van uitgifte ingevoerd. De wachtrijen behoren voortaan tot het verleden. Alle klanten van de Voedselbank krijgen voortaan een tijdsperiode toegewezen waarin ze hun pakket kunnen ophalen.

Verder begint de Osse Voedselbank langzaam om het systeem van een gewone supermarkt in te voeren. Daarvoor zijn nu winkelwagentjes aangeschaft, waarmee de klanten tijdens de uitgifte kunnen rondrijden, zodat ze niet meer met zware tassen hoeven te zeulen. Het is de eerste stap naar het supermarktmodel, waarbij de klanten meer eigen keuze kunnen bepalen in de producten die ze krijgen.

Een aantal Voedselbanken in het land hanteren al zo'n supermarktmodel. Wanneer het in Oss ingevoerd gaat worden, is nog niet bekend. "Laten we eerst maar eens een tijdje met de veranderingen van nu ervaring opdoen", zegt voorzitter Bert Elberse. "Daarna kijkt de Osse Voedselbank naar verdere stappen."

Meer vragen van vrijwilligers  
Hij benadrukt dat de wijzigingen van nu al behoorlijk veel vragen van de vrijwilligers die werken bij de Voedselbank. "Door het systeem van tijdsloten, is de periode van uitgifte wel verlengd. Onze vrijwilligers moeten een uur meer investeren bij het verstrekken van de producten en we moeten de voedselpakketten ook een uur eerder klaar hebben." Elberse spreekt zijn waardering uit naar de vrijwilligers die de veranderingen hebben doorgevoerd. "En wat we tot nu toe gehoord hebben van onze klanten, zijn die over het algemeen ook zeer tevreden over de veranderingen."

Stijging neemt toe
Naast het wegwerken van de wachtrijen, maakte ook de toename van het aantal klanten het noodzakelijk naar de manier van uitgifte te kijken. Eerder maakte de Voedselbank bekend dat er afgelopen jaar tien procent meer klanten zijn geholpen. Een nadere bestudering van de cijfers leert dat er in 2018 zelfs een toename van ongeveer 25 procent is geweest, met name in de tweede helft van het jaar. "Op 31 december 2017 verstrekten we 151 voedselpakketten voor 450 personen. Op de laatste dag van 2018 waren dit er al 192 voor 571 personen", aldus bestuurslid Cliëntenbeheer Yvo Molkenboer. "En afgelopen week gaven we 214 voedselpakketten uit. "Dus de stijging blijft alleen maar toenemen."

Meer berichten