Logo desleuteloss.nl


Merel Vercammen speelt als soliste muziek van Brahms bij een concert in Lisse.
Merel Vercammen speelt als soliste muziek van Brahms bij een concert in Lisse.

Merel Vercammen, violiste met een missie

  Cultuur

OSS - Violiste Merel Vercammen speelt zondag 14 januari bij Theater De Lievekamp met 'haar' trio42, bestaande uit harp, saxofoon en viool. Vercammen ziet graag een jonger publiek plaatsnemen in de zaal.

Door Elfi van den Brandt

Toen Merel Vercammen drie jaar oud was, wilde ze al vioolspelen. Haar ouders vonder haar iets te jong, maar op haar vijfde mocht ze dan toch haar droom waarmaken. Niet alleen de weelderige jurken van de solistes op televisie trok Merel. Vooral door de mooie klank van de viool wilde Merel dit muziekinstrument leren bespelen. Merel heeft een opleiding gevolgd aan het Royal College of Music in Londen. Die school wordt gezien als een van de beste scholen ter wereld op het gebied van muziek. "Ik heb Julliard in New York ook overwogen, maar dan zou je je leven in Nederland kwijt zijn. Ik wilde graag hier concerten blijven geven."

Merel kreeg naast les in vioolspelen ook een aantal bijvakken waaronder les over de 'businesskant' van het vak. "Je leerde bijvoorbeeld hoe je een cd uit moet brengen en wat voor een cd-hoesje het beste zou aanslaan bij jouw doelgroep."

Van bladmuziek af
Inmiddels heeft Merel haar opleiding cum laude afgerond en is bezig met een aantal nieuwe projecten. Zo wil ze de improvisatie terugbrengen in de klassieke muziek. Het improviseren is rond 1900 vrijwel verdwenen uit de klassieke muziek en dat vindt Merel erg jammer. "Veel klassieke muzikanten spelen muziek die al opgeschreven is. Ik wil ook graag improviseren omdat ik mezelf het meest vrij voel op het podium als ik improviseer, dan kun je alles loslaten en echt de sfeer van het moment vangen."

Onderzoek onder jongeren
Naast het terugbrengen van improvisatie heeft Merel het haar missie gemaakt om jong publiek te trekken naar klassieke concerten. Ze heeft hier zelfs onderzoek naar gedaan op de Erasmus Universiteit. Ze heeft jongeren die niet of juist wél naar klassieke concerteten gaan gevraagd waarom ze wel of niet gaan. "Jongeren die niet gaan zijn vaak bang dat een klassiek concert erg lang duurt en dat ze te weinig kennis hebben. Jongeren die wel gaan worden vaak meegevraagd door vrienden of kennissen", aldus Merel. Zij is van mening dat wanneer je klassieke concerten informeler maakt, er meer jongeren zullen komen. Hierdoor kunnen er nieuwe concepten voor jongeren ontwikkeld worden. "Tivoli in Utrecht heeft al zo'n concept en is erg succesvol, dat zou ik op meer plaatsen willen zien", zegt Merel.

Binnenkort kan deze regio Merel zelf bewonderen. Ze speelt namelijk zondag 14 januari met haar 'trio42' in Theater De Lievekamp. Dat is het enige ensemble ter wereld dat bestaat uit viool, harp en saxofoon. Daarnaast speelt Merel zondag 21 januari om 11.00 uur samen met Daniëlle Bourne in Reek. Daar spelen zij samen muziek rondom gedichten. Nadat het gedicht voorgelezen is, spelen Merel en Daniëlle interpretaties van het gedicht van meerdere componisten. Daarna mag het publiek stemmen welke interpretatie zij het meest geslaagd vinden. "Hier komt soms zelfs een discussie uit voort, wij moeten dan vragen of de mensen in de pauze verder willen discussiëren. Het is natuurlijk ook heel persoonlijk."

reageer als eerste
Meer berichten