Logo desleuteloss.nl


Peter van Aar en zijn regieassistente Dorette Ploegmakers nemen samen het script door van de voorstelling Een Goede Dood. Daarvan is het duo onder de indruk: "Het is een tragikomedie over een zwaar onderwerp, maar met een lach en een traan dus", aldus Peter.
Peter van Aar en zijn regieassistente Dorette Ploegmakers nemen samen het script door van de voorstelling Een Goede Dood. Daarvan is het duo onder de indruk: "Het is een tragikomedie over een zwaar onderwerp, maar met een lach en een traan dus", aldus Peter. (Foto: Dick Hubertus)

Peter van Aar, theaterman pur sang

  Cultuur

OSS - Al 20 jaar is Peter van Aar een bekende theaterpersoonlijkheid in de regio en inmiddels ook ver daarbuiten. Een artistieke duizendpoot die actief is als tekstschrijver, regisseur en producer van zeer uiteenlopende podiumproducties in binnen- en buitenland.

Door Dick Hubertus

Musicals, muziektheater, toneel en kleinkunst zijn zijn terrein. Peters bedrijf P.A. Producties werkt onder andere in opdracht van de overheid, het bedrijfsleven en het onderwijs en verzorgt ook productpresentaties en teamtrainingen. "Voor bühne en business", zoals Peter opmerkt. "Met bewust het woord 'bühne' want we werken veel in Duitsland."

'Niet één avond thuis'
Heel enthousiast en bevlogen vertelt Peter van Aar (53) over zijn vele activiteiten. "We hebben momenteel zes producties lopen en zijn deze maand niet één avond thuis." Zijn regieassistente Dorette Ploegmakers (50) knikt instemmend. Zij werkt sinds 7 jaar samen met Peter in het bedrijf. Het tweetal is momenteel druk met onder meer de repetities voor het toneelstuk De Goede Dood van Wannie de Wijn. Een productie in opdracht van hospice De Oase ter gelegenheid van de nieuwbouw. De uitvoeringen zijn op 3 en 4 februari in de Rabozaal van De Lievekamp. Peter vertelt: "Nadat we het script hadden gelezen waren we meteen onder de indruk. Het is een tragikomedie over een zwaar onderwerp, maar met een lach en een traan dus. Het gaat over euthanasie. De hoofdrolspeler is ernstig ziek en wil de aftakeling niet meemaken. Op een gegeven moment zegt hij: 'Sterven is van mij, de dood is van jullie.' Het is een heel herkenbaar stuk en allerlei thema's komen voorbij zoals: waar ga je heen na de dood, het verdriet, levensvragen, relaties en wat zet ik in mijn testament."

Grenzen opzoeken
Over zijn rol als regisseur vertelt Peter: "Ik zet -als observant- vooral taal in om duidelijk te maken wat ik van mijn spelers verwacht. Je moet uitgaan van de tekst, dat is de basis, die moeten de spelers gewoon kennen. Van daaruit ga je bouwen. Ik wil dat mijn spelers zich veilig en op hun gemak voelen. Dat is nodig om tot de essentie te kunnen komen." Dorette vult aan: "Peter slaagt er in om de spelers door hun eigen grenzen te laten gaan. Mijn rol als regieassistente is vooral om te observeren en aantekeningen te maken. De spelers krijgen die thuis gestuurd zodat we er later op terug kunnen komen."

Aan het begin van zijn werkzame leven is Peter van Aar nog even werkzaam geweest als leraar en vakleerkracht muziek. Maar vanaf 1998 is hij toch vol voor zijn bedrijf gegaan. Peter: "Het mooie van ons vak is het proces te begeleiden waarin mensen op weg zijn naar iets goeds en moois. Dat geldt zowel voor toneelrepetities als voor bedrijfstrainingen. En als mensen er dan in slagen om een stukje kwetsbaarheid te tonen is dat niet alleen heel mooi, maar je maakt dan ook grote stappen. Ik zeg ook altijd: De grootste winst van een bedrijf is het menselijk kapitaal."

En ten slotte over De Goede dood: "Dorette en ik zijn heel blij met de cast waarmee we repeteren. We gaan er op 3 en 4 februari indrukwekkende voorstellingen van maken."

reageer als eerste
Meer berichten


Shopbox