Voor kleikunstenaar Maria moet een beeld vooral raken. Het model voor dit werk was postzegelverzamelaar, vandaar deze uitkomst.
Voor kleikunstenaar Maria moet een beeld vooral raken. Het model voor dit werk was postzegelverzamelaar, vandaar deze uitkomst. (Foto: )

Expo in Diedens dijkkerkje; emotie, verdriet en ontgoocheling

  Cultuur

DIEDEN - In het kerkje aan de dijk in Dieden werd afgelopen zomers weekend geëxposeerd door beeldhouwer Maria van der Laar uit Schaijk en de Udense schilder Laurens Bosman. Beiden volgen specifieke opleidingen aan de Academie voor Schone Kunsten in Arendonk, net over de grens achter Goirle.

Door Han Jansen

Maria van der Laar werkt voornamelijk met klei. "Want," zegt ze, "boetseren met dat materiaal werkt voor mij soepel, je kunt er als het ware mee spelen en het steeds vervormen en kneden tot je de juiste vorm te pakken hebt. Daarnaast werk ik ook met was en maak veel koppen van mensen, waarbij ik vooral wil laten zien wie die mens is. Het gaat daarbij niet alleen over de buitenkant, maar vooral de uitstraling en de emotie die erin besloten ligt; het beeld moet mij raken. Als het gereed is bak ik het in mijn keramische oven en giet het vaak in gips of in brons."

Ze vervolgt: "Zo heb ik van een oudere man alleen een zijaanzicht van zijn beste kant tegen een blauwe achtergrond geboetseerd. Hij had een ietwat asymmetrisch gezicht en vertelde mij, dat hij een verwoed postzegelverzamelaar was. Daarom ziet het geheel er ook uit als een grote postzegel." Maria van der Laar won in 2017 de 3D juryprijs van de door K26 ingestelde kunstwedstrijd Oog van Oss.

Emotie en expressie
Laurens Bosman heeft eenzelfde instelling over de wijze waarop hij een model of beeld in zich opneemt "Met name de emotie die daaruit straalt, spreekt mij aan. In een van mijn werken zie je aarde met daarboven bleke gezichten, waarmee ik wil aangeven dat je aan het einde van het leven mogelijk wordt verwelkomd door geliefden die jou voorgingen. Op mijn eigen manier ben ik best wel gelovig."

De binnenkant
Vaak zet ik mij in mijn schilderijen af tegen de luidruchtige buitenkant van mensen, die een 'vals' beeld van zichzelf laten zien op de manier van 'bij ons is alles groener', wat natuurlijk nooit zo is. Ik wil vooral de binnenkant van de mens laten zien, want die is meestal veel interessanter en veelzeggender. In mijn portretten zie je verdriet, treurnis, ontgoocheling. Mensen raken in een burn-out en gaan vervolgens ineens mediteren omdat ze fysiek en psychisch op de feiten zijn gedrukt." Bosman is projectadviseur en beoefent de schilderkunst als hobby. Dit is zijn derde expositie.

Meer berichten